Saturday, March 22, 2014

بوستانها در شهرها به دلیل تبخیروتعرق درختان و گیاهان و فواره های آب دما را تا حدودی پایین می آورند.


میکرو کلیما به معنی ریز اقلیم است . هر شهر با:بافت خود شکل ساختمانها و نحوه ی قرار گیری آنها مصرف سوختهای فسیلی سطوحی که سبب جذب گرما می شود(آسفالت) وجود پوشش گیاهی که با تبخیر و تعرق سبب کاهش دما می شود فواره های آب در بوستانها و ... میکروکلیمای خاصی رابه وجود می آورد . شهرهای بزرگی که ساخت و سازهای به هم فشرده و بلندی دارند بر میزان دما به خصوص دمای حداقل در فصل تابستان اثر می گذارند این مساله در شهرهای ساحلی و نواحی کوهستانی که وزش نسیم دریا به خشکی و کوهستان به دره سبب خنکی هوا در فصل تابستان می شود بسیار اثر گذار است و در این شهرها سبب بالا رفتن دمای حداقل در فصل تابستان می شود(تهران ).
هر چه از پیرامون یک شهر به سمت مرکز شهر حرکت کنیم دما افزایش پیدا می کند که ناشی از: مصرف سوختهای فسیلی بیشتر و تولید بیشتر گازهای گلخانه ای ساختمانهای بلند مرتبه و به هم فشرده که مانع ورود باد و تهویه ی مناسب به مرکز شهر می شود و سطوح آسفالت که سبب جذب گرما می شود می باشد و در بیشتر موارد در مرکز شهرهای nice kicks بزرگ دما بالا می رود و یک جزیره حرارتی در مراکز شهر شکل می گیرد .
بوستانها در شهرها به دلیل تبخیروتعرق درختان و گیاهان و فواره های آب دما را تا حدودی پایین می آورند. البته ایجاد بوستان و افزایش پوشش درختی در مناطق مرکزی شهرها یکی از راههای کاهش دما و از بین بردن جزیره ی حرارتی بر فراز مرکز شهرها است .
امروزه در طراحی شهرها باید شرایط اقلیمی هر محل به خصوص زاویه ی تابش خورشید و جهت باد در نظر گرفته شود و جهت خیابانها و کوچه ها به نحوی طراحی شود که با عناصر اقلیمی هر محل سازگاری لازم راداشته باشد. یعنی تهویه مناسب را داشته باشد تا هم در فصول گرم دمای هوا کاهش پیدا کند و هم آلودگی داخل شهرها خارج گردد و در فصل سرد به خصوص شهرهای نواحی کوهستانی برای جلوگیری از پدیده یخ زدگی خیابانها nice kicks و کوچه ها جهت تابش آفتاب در طراحی شهری در نظر گرفته شود .
صفحه نخست پست الکترونیک آرشیو وبلاگ عناوین مطالب وبلاگ پیوندهای روزانه آرشیو نقشه های اینترنتی آرشیو پیوندهای روزانه نوشته های پیشین اسفند 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 پیوندها شبکه رشد پایگاه کتاب های درسی دفتر برنامه ریزی وتالیف کتب درسی دفترانتشارات nice kicks کمک آموزشی
 

MORE



No comments:

Post a Comment